WIELERCLUB  DE  STER  GELEEN

Jaren 30

In de jaren 30 van de vorige eeuw bestond er al een wielerclub De Ster in Lindenheuvel Geleen. Deze club fietste op de betonnen wielerbaan die in 1933 werd gerealiseerd. Na 1937 is er van de wielerclub en de wielerbaan taal noch teken te achterhalen.

Wielerbaan De Ster Geleen

Vanaf 1962

Lei Stevelmans weet als geen ander waar de naam De Ster vandaan komt. Zijn vader had er namelijk veel mee te maken. Die was mede- bestuurslid van wielervereniging Heidebloem, die in 1931 werd opgericht. Deze wielerclub legde zelf een wielerbaan aan. In de buurt van sportpark Lindenheuvel aan de meidoornlaan -Rozenlaan. Met de schop gebeurde al het werk. Aanvankelijk werd het een sintelbaan die later verhard (beton) werd. Er kwam zelfs een heuse verlichting bij. Die kostte zegge en schrijven 240 gulden. De wielerbaan werd "De Ster" genoemd. Op 28 november 1962 werd Wielerclub De Ster opgericht die eigenlijk is ontstaan vanuit supportersclub De Ster die renners als Gerrit Scholten, Hans Heezen, Henk Hoogeveen, Ben Knarren e.a. ondersteunde . Renners als Ad Wijnands, Raymond Meijs, Danny Nelissen, Patrick Strouken, Jos Alberts, Michel Jacobs en Piet van Kollenburg waren ook lid van De Ster. In 1992 werd De Ster ontbonden.

Heeft u foto's, kleding, prijzen of andere info betreffende WCL De Ster? Laat het ons weten en stuur een mail naar wielerbaangeleen@gmail.com dan plaatsen we deze op onze pagina.

Media en andere stukken